بسیاری از ما پول زیادی را صرف خرید محصولات مراقبت از مو می‌کنیم و توجه‌ ویژه‌ای به نکات مربوط به روش‌های نگه‌داری صحیح از مو داریم، زیرا مو عضوی از بدن است که زیبایی صورت را تکمیل می‌کند. هرقدر مو سالم‌تر باشد، طبیعتا وقتی بلند می‌شود، ظاهر زیباتری خواهد داشت. اما اگر موها ضعیف و شکننده باشند، چه در حالت کوتاه و چه در حالت بلند ظاهر جذابی نخواهند داشت. در ادامه قصد داریم به معرفی ۱۱ باور اشتباه در مورد موها که مانع داشتن موهای زیبا و بلند می‌شود، بپردازیم.

 

حتما بخوانید:

هر روز حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ عدد تار مو می‌ریزد. اما موی انسان سالی دو بار، معمولا بهار و پاییز، وارد «فاز تِلوژِن» یا «فاز استراحت فولیکول مو» می‌شود. طی این مرحله، حجمی از مو می‌ریزد و سپس در مرحله‌ی بعدی، یعنی فاز آناژِن، موی جدید در فولیکول‌های خالی‌شده می‌روید. ریزش مو وقتی نگران‌کننده است که بیش از دو بار در سال و طولانی‌تر از یک ماه باشد که در این‌صورت باید به متخصص پوست‌ومو مراجعه کنید.

۲. بعضی شامپوها باعث افزایش سرعت رشد مو می‌شوند
حتی قوی‌ترین داروهای هورمونی نیز نمی‌توانند سرعت تقسیم سلولی را بالاتر ببرند. به‌همین علت، هیچ شامپویی هم قادر به افزایش سرعت رشد مو نیست. هر تار مو معمولا یک سانتی‌متر در ماه رشد می‌کند، اما سرعت رشد مو به‌طور کلی پدیده‌ای ژنتیکی است.

۳. سشوار به مو آسیب می‌زند

سشوار و سایر لوازم حرارتی مو فقط زمانی به موها آسیب می‌زنند که مستقیما روی موها استفاده شوند. اما اگر از محصولات مراقبتی مو مانند فوم یا اسپری محافظ حرارتی استفاده کنید، دیگر نیازی به نگرانی نیست.

۴. شامپو و نرم‌کننده را باید به همه‌جای مو زد

در واقع، شامپو شوینده‌ی پوست سر است و نه مو. به‌همین علت شامپو را باید به ریشه‌ی مو زد و همان کفی که حین آب‌کشی به ساقه‌‌ی موها می‌خورد، برای تمیزشدن کل ساقه‌ی مو کافی است. اما برعکس، نرم‌کننده را باید فقط به ساقه‌ی مو زد. ریشه‌‌ی مو به‌طور طبیعی سالم‌تر از ساقه‌هاست و زودتر هم چرب می‌شود. پس دیگر نیازی به اثر مرطوب‌کنندگی نرم‌کننده‌ روی ریشه‌‌ها نیست.

۵. کوتاه‌کردن مو باعث افزایش سرعت رشد مو می‌شود

کوتاه‌کردن مو هیچ تأثیری روی سرعت رشد مو ندارد، زیرا مو از ریشه رشد می‌کند و نه از قسمت انتهایی ساقه. به‌علاوه برخلاف تصور عموم، تراشیدن سر موجب پرپشتی مو نمی‌شود، زیرا تعداد فولیکول‌های مو در هر فردی به مسائل ژنتیکی بستگی دارد.

۶. اصلاح موی کودکان تا قبل از یک‌‌سالگی باعث افزایش ضخامت تار مو می‌شود

موی کودکان شبیه کرک است و اغلب اوقات رنگ‌دانه‌ ندارد. اگر موی کودک‌تان را بزنید، مو با حالتی شبیه موی بزرگسالان شروع به رشد می‌کند و به‌همین علت اشتباها تصور می‌شود که تار موی کودک ضخیم‌تر شده است، درحالی‌که چه موی کودک‌تان را تا قبل از یک‌سالگی بزنید و چه نزنید، درهرصورت موی سرش ضخیم‌تر و پرپشت‌تر خواهد شد.

۷. کراتینه‌کردن مو ضرری ندارد

فرمول ماده‌ای که جهت کراتینه‌کردن یا همان صاف‌کردن مو استفاده می‌شود، طی سال‌ها تقویت شده است. این ماده در ابتدا حاوی فرمالدهید بود که در کالبدشکافی مصرف داشت. اما امروزه در فرمول کراتینه‌های صافی همان ترکیباتی دیده می‌شود که در گذشته جهت فرکردن مو با مواد کاربرد داشتند. بنابراین کراتینه‌‌کردن موها جهت صافی روش مناسبی در مراقبت از موها نیست، بلکه بیشتر یک روش آرایشی برای افزایش زیبایی ظاهری مو محسوب می‌شود تا یک روش مراقبتی.

۸. بلوندها موهای کم‌پشت‌تری دارند

مطالعات نشان داده است که اتفاقا موهای بلوندها از کسانی که موهای طیف قهوه‌ای و قرمز دارند، پرپشت‌تر ولی نازک‌تر است. به‌همین دلیل موبلوندها نمی‌توانند ادعایی درمورد ضخامت موهایشان داشته باشند. این در حالی است که موقرمزها موهای خیلی کم‌پشتی دارند، اما موهایشان ضخیم‌ترین و محکم‌ترینِ موهاست و به‌دلیل همین ویژگی‌ها، موهایشان سالم و سرحال به‌نظر می‌رسد.

۹. مدل دم‌اسبی یا گوجه‌ای باعث ریزش مو می‌شود

بستن مو به‌شکل دم‌اسبی یا گوجه‌ای فقط درصورتی زیان‌آور است که موهایتان را به‌قدری محکم ببندید که سرتان درد بگیرد. بنابراین مدل بستن مو به‌خودی‌خود تأثیری در ریزش مو ندارد.

 

مطالب مرتبط از مجله رز:

۱۰. موهای مردان با موهای زنان فرق دارد

ساختار موی مردان و زنان شبیه هم است، اما تفاوت‌شان در نحوه‌ی مراقبت از موهاست. چون خانم‌ها مدام موهایشان را رنگ می‌کنند یا بهتر بگوییم بیشتر با موهایشان ور می‌روند، موهایشان نازک‌تر می‌شود. درحالی‌که آقایان درمورد موهایشان محتاطانه‌تر رفتار می‌کنند و به‌همین دلیل است که موهایشان اغلب‌اوقات پرپشت‌تر و سالم‌تر باقی می‌ماند.

۱۱. شوره‌ی سر واگیردار است

شوره‌ی سر نشانه‌ی بیش‌فعالی غدد چربی پوست (غدد سِباسه هم می‌گویند) است که باعث افزایش پوسته‌پوسته‌شدن سر می‌شود. پس شوره‌ی سر واگیردار نیست و مثلا اگر شانه‌ی کس دیگری را که شوره‌ی سر دارد، به موهایتان بزنید، شوره‌ی سر نمی‌گیرید. اما به‌ هر حال در مورد لوازمی که با پوست‌ومو سروکار دارند، باید لوازم شخصی خودتان را داشته باشید.

 

منبع:brightside

منبع: چطور

 

حتما بخوانید: