در این جا برای‌تان نكات جالبی از دنیای خوش بوی عطرها آورده‌ایم. امیدواریم بهترین انتخاب را داشته باشید.

عطر چیست؟

عطرها از 78 الی 95 درصد الكل طبیعی به علاوه اسانس‌های روغنی ساخته می‌شوند. این‌كه در هر عطری میزان اسانس روغنی به‌كار رفته چقدر باشد، اسامی مختلفی به عطرها می‌دهد كه خوب است شما هم با آن‌ها آشنا شوید تا موقع خرید انتخاب دقیق‌تری داشته باشید.

پرفیوم‌ها: پرفیوم‌ها بهترین و بادوام‌ترین نوع رایحه‌ها با 22درصد اسانس روغنی هستند.

ادو پرفیوم‌ها: بعد از پرفیوم‌ها، ادوپرفیوم‌ها قرار می‌گیرند. این گروه با داشتن 15 الی 22درصد روغن‌های معطر رتبه دوم را به‌دست می‌آورند.

ادوتویلت‌ها: این دسته8 تا 15درصد اسانس روغنی دارند.

ادكلن‌ها: كه برای مردان استفاده می‌شود تنها حدود 4درصد روغن دارند.

ادوفرش‌ها: اما رقیق‌ترین عطرها اصطلاحا ادوفرش نامیده می‌شوند كه 3درصد اسانس روغنی دارند و به كار آن‌هایی می‌آیند كه دل‌شان می‌خواهد عطرشان بسیار ضعیف و ملایم باشد. هرچقدر میزان اسانس روغنی یك عطر بیشتر باشد قیمتش هم بیشتر و ماندگاری‌اش زیادتر خواهد بود.برای همین با توجه به استفاده‌ای كه از عطرتان می‌كنید یكی از دسته‌های بالا را انتخاب كنید.

معمولا برای مهمانی‌ها دسته اول و دوم گزینه‌های بسیار مناسبی هستند، به‌خصوص آن‌هایی كه دوست ندارند عطرشان را به همراه‌شان ببرند و مجددا تجدیدش كنند. برای استفاده‌های روزمره و محیط‌های كاری، از ادوتویلت‌ها و ادوفرش‌ها استفاده كنید كه رایحه‌های رقیق و ملایمی دارند. امروزه ادوپرفیوم‌ها و ادوتویلت‌ها، بیشترین تولید خودشان را دارند. چون آدم‌های امروزی بیشتر از هر چیزی خواستار ماندگاری هستند و هردو این موارد ماندگاری نسبتا بالایی دارند.

 

مطالب مرتبط:

نگهداری عطر

بعد از استعمال عطر از محكم بسته شدن درش مطمئن شوید. شیشه عطرها را در جاهای گرم یا در معرض نور خورشید قرار ندهید. این كار باعث از بین رفتن بخش زیادی از بوی عطر و در عین حال تیره شدنش می‌شود. به همین خاطر است كه خیلی از تولید‌كنندگان عطرها شیشه‌های تیره یا مات را برای عطرشان انتخاب می‌كنند.
سعی كنید عطری را انتخاب كنید كه انگار برای شما ساخته شده است، عطری كه با آن احساس راحتی كنید. به این‌كه این عطر روی بدن فلان دوست یا آشنا خوش بوست اكتفا نكنید. عطرها را حتما باید روی بدن خودتان امتحان كنید. پوست هر كسی، میزان خشك یا چرب بودنش و حتی رایحه شخصی هر فردی با دیگران متفاوت است. وقتی برای خرید عطر به فروشگاهی می‌روید، آن عطر را روی بدن‌تان اسپری كنید و بگذارید 10 دقیقه بماند.

معمولا بعد از 10دقیقه عطرها خودشان را نشان می‌دهند و می‌توانید تشخیص بدهید برای شما مناسب هستند یا نه اما هستند عطرهایی كه در یك ساعت اول چندان دوست داشتنی به‌نظر نمی‌رسند و تازه بعد از گذشت یك ساعت خودی نشان می‌دهند. سعی كنید برای خرید عطر اصلا و ابدا عجله نكنید. باور كنید آدم لباسی با پارچه زبر را راحت‌تر از عطر نامناسب تحمل می‌كند!

عطر ارزان قیمت هرگز!

دقت داشته باشید كه هیچ گرانی بی‌حكمت نیست! مسلما یك عطر ارزان قیمت نه چندان معروف نمی‌تواند جای برند‌های معتبر سازنده عطر را بگیرد. در مورد عطرهای نامرغوب باید بدانید كه ممكن است كمی پس از استفاده بدبو شوند. برای همین اگر از این نوع عطرها دارید آن‌ها را به هیچ‌وجه روی لباس‌تان اسپری نكنید. این كار باعث می‌شود بوی بد به خورد لباس برود و به سختی بتوانید از دستش خلاص شوید اما اگر روی مچ دست‌های‌تان اسپری شده باشد با شست‌وشو به راحتی از بین خواهد رفت.
عطر را معمولا روی لباس اسپری نمی‌كنند، به‌خصوص پرفیوم‌ها و ادوپرفیوم‌ها، چون میزان روغن آن‌ها بالاست و روی لباس لكه می‌اندازد، ولی اگر خیلی دوست دارید لباس‌تان هم بوی عطر بدهد، می‌توانید عطر را روی لباس‌های تیره و با فاصله اسپری كنید، آن هم در محل‌هایی كه به چشم نمی‌آیند، مثل زیر تای یقه لباس.

پیشنهاد ویژه:

ادو تويلت مردانه بالدساريني مدل Nautic Spirit حجم ۹۰ ميلي ليتر

ادو تويلت مردانه ديزل مدل Only The Brave Extreme حجم ۷۵ ميلي ليتر

ادو تويلت مردانه ژاک بوگارت مدل Silver Scent Intense حجم ۱۰۰ ميلي ليتر

رایحه‌های اصلی

عطرها با این‌كه خیلی متفاوت هستند اما در ساخت‌شان معمولا از یكسری رایحه‌های اصلی استفاده می‌شود، رایحه‌هایی مثل، عطر گل‌ها، رایحه‌های شرقی، تركیب گل و رایحه‌های شرقی، چوب صندل و میوه‌ها جزو اصلی‌ترین‌ها هستند. همچنین گیاهانی مثل بادیان رومی، گل سرخ، ترنج، هل، چوب سدار، اكالیپتوس، كندر، یاسمن، شمعدانی، زنبق، اسطوخودوس، لیمو، یاس بنفش، لی لی، ماگنولیا، خزه، بهار نارنج، پرتقال، زنبق زرد، نعنا، كاج، تمشك، رز، گل مریم و وانیل جزو موارد بسیار محبوب و پرطرفدار به حساب می‌آیند. نوع عطر این گیاهان و میوه هاست كه تعیین می كند عطر شما سرد است یا گرم.
شاید از خودتان بپرسید؛ چطور می‌شود عطری كه تركیبی از روغن‌های معطر و الكل است ماندگار شود؟ در حالی كه الكل می پرد و روغن‌های معطر هم ممكن است زیاد با دوام نباشند.

 

راز ماندگاری عطر با بخش دیگری از طبیعت تكمیل می‌شود: حیوانات! جالب است بدانید عطر را با كمك گرفتن از بعضی از حیوانات ماندگار می‌كنند. حیواناتی مثل آهو، با ایجاد مشك به دوام عطرها كمك می‌كنند.

یعنی معمولا سازندگان عطرهای خوشبو مقداری مشك و عنبر هم به عطرشان اضافه می‌كنند تا این عطرها مدت زمان بیشتری رایحه‌شان را حفظ كنند و روی بدن بمانند.
معمولا میزان ماندگاری پرفیوم ها و ادوپرفیوم ها به همین خاطر بیشتر از سایز عطرهاست. بنابراین اگر میزان ماندگاری عطر برای تان مهم است به سراغ این دو دسته بروید.

 

 

 

پیشنهاد ویژه:

ادو تويلت مردانه بالدساريني مدل Nautic Spirit حجم ۹۰ ميلي ليتر

ادو تويلت مردانه ديزل مدل Only The Brave Extreme حجم ۷۵ ميلي ليتر

ادو تويلت مردانه ژاک بوگارت مدل Silver Scent Intense حجم ۱۰۰ ميلي ليتر

نحوه درست استفاده‌ كردن از عطر

خیلی‌ها فكر می‌كنند همین كه عطر را روی بدن اسپری كنند، كار تمام است! اشتباه نكنید. عطر زدن آداب مخصوص به‌خودش را دارد، البته اگر دل‌تان می‌خواهد ماندگاری عطرتان بیشتر شود و مرتبا مجبور به استفاده مجدد نباشید؛ عطر را روی قسمت‌های نبض‌دار بدن اسپری كنید آن هم نه از فاصله خیلی نزدیك. عطری كه از فاصله نزدیك اسپری شود روی یك نقطه جمع می‌شود و احتمال این‌كه بوی آن به تلخی بزند زیاد می‌شود. مچ دست‌ها، گردن (در مواردی ممكن است باعث ایجاد حساسیت شود) و آرنج‌ها محل‌های اصلی اسپری شدن عطر هستند.

دست‌تان را در فاصله 10 تا 15 سانتی‌متری این نقاط بگیرید و به آرامی عطر را اسپری كنید. در مورد مچ دستان یك نكته را به خاطر داشته باشید؛ بعد از استفاده از عطر، مچ‌ها را به هم نسایید؛ این كار باعث خراب شدن بوی عطرتان می‌شود.
بعضی‌ها عطر را تنها روی گردن‌شان اسپری می‌كنند اما فقط به گردن اكتفا نكنید چون بخش زیادی از بوی عطرتان رو به بالا خواهد رفت و كمرنگ می‌شود. مچ دست‌ها برای تكمیل این پروژه عالی است!

یك راه جالب دیگر هم برای این‌كه بوی خوش‌تان بیشتر شود وجود دارد، مقداری كمی از عطرتان را در هوا اسپری كنید و به سمتش بروید، این طوری عطر روی تمام بدن‌تان خواهد نشست. اگر عطرتان ماندگاری كمی دارد و برای مثال تا از خانه به مهمانی برسید پریده است یا كمرنگ شده، خوب است شیشه را به همراه‌تان داشته باشید و وقتی نزدیك مقصد مورد نظرتان شدید از عطرتان مجددا استفاده كنید. این كار عطر را تازه‌تر نگه می‌دارد.

 

تمام محصولات عطری

از تمام محصولات وابسته به عطرتان استفاده كنید.
اگر دقت كرده باشید به‌خصوص عطرهایی كه توسط كمپانی‌های معروف تولید می‌شوند معمولا داخل جعبه‌هایی هستند كه سایر محصولات مثل لوسیون و ژل حمام یا  دوش هم درون شان قرار گرفته است. برای این‌كه همیشه بوی خوب‌تان به قوت نخستین لحظات استفاده از عطر باقی بماند می‌توانید موقع استحمام از ژل دوش یا حمام این محصولات استفاده كنید. بعد از استحمام، لوسیون همان محصول یا اسپری را مورد استفاده قرار دهید.

در نهایت هم ادوپرفیوم‌تان را روی بدن اسپری كنید و مطمئن باشید كه این رایحه تا استحمام بعدی به‌خوبی روی بدن‌تان باقی خواهد ماند. به خاطر داشته باشید برای استفاده از لوسیون خوب است كه از پاها شروع كنید. این طوری عطر لوسیون رو به بالا می‌رود و خیلی خوب روی بدن می‌نشیند.

عطر گرم،  عطر سرد

معمولا بیشتر افراد تعریف ساده عطر گرم و سرد را می‌شناسند؛ می‌دانند عطرهایی كه در آن‌ها رایحه شكلات یا چوب صندل یا ادویه‌های شرقی به كار رفته باشد عطرهای گرم به حساب می‌آیند و عطرهایی كه در آن‌ها رایحه لیمو و نارنج یا هندوانه به كار رفته باشد عطرهای خنك هستند. برای فصل‌های سرد باید از رایحه‌های گرم استفاده كرد و برای فصل‌های گرم از رایحه‌های سرد.
حالا كه كم‌كم به بهار نزدیك می‌شویم، بد نیست به فكر عوض كردن عطرتان بیفتید. برای این فصل از رایحه‌های خنك استفاده كنید. بهتر است برای این فصل 2 عطر تهیه كنید؛ یكی برای استفاده روزمره و دیگری برای مهمانی‌ها. عطرهای سنگین، مثل تولیدات برند دیور یا ورساچه را در مهمانی‌ها استفاده كنید؛ این عطرها معمولا به تلخی یا شیرینی می‌زنند.
از آن‌جایی كه با ورود به فصل بهار روزهای گرم هم كم‌كم خودی نشان می‌دهند به سراغ عطرهایی با ماندگاری بالا بروید. بدن در فصول گرم سال، بیشتر عرق می‌كند و همین مسئله باعث از بین رفتن زود به زود بوی عطر می‌شود برخلاف زمستان كه عطرها برای خودشان حالا حالاها می‌مانند و جایی نمی‌روند!

 

عطر اصل
نسبت به خرید عطر اصل، حساس باشید. عطرها مستقیما با سیستم تنفسی شما سروكار دارند. اگر عطر شما نامرغوب باشد احتمال این‌كه به بدن‌تان و حتی به محیط‌زیست صدمه بزند زیاد است. این روزها زیاد دیده می‌شود كه دستفروش‌ها عطرهایی را با شكلی شبیه عطرهای اصل می‌فروشند و متاسفانه عده‌ای هم این عطرها را می‌خرند. سری به سایت‌های فروش عطر مورد نظرتان بزنید. با یك جست‌وجوی ساده متوجه خواهید شد كه قیمت آن عطر حدود چقدر است. چطور ممكن است همان عطر را با یك دهم قیمت بفروشند و بگویند اصل هم هست؟

حتی اگر گفتند به خاطر نداشتن جعبه به قیمت پایین فروخته می‌شوند باور نكنید؛ این عطرها تقلبی هستند.

چگونه عطر تقلبی را تشخیص دهید؟

عطرهای تقلبی معمولا شیشه‌های نامرغوب و كدری دارند. چاپ روی شیشه و جعبه معمولا كمرنگ و با نمونه اصل آن متفاوت است و محتویات شیشه به طرز عجیبی غیرعادی به‌نظر می‌آید(مثلا خیلی پر رنگ هستند).
اگر در اینترنت عكس نمونه‌های اصل را ببینید به راحتی می‌توانید با نمونه‌هایی كه فروشنده‌ها به شما نشان می‌دهند مقایسه كنید و انتخاب درستی داشته باشید. اگر عطر شما تقلبی باشد می‌تواند علاوه بر پوست به ریه‌ها نیز آسیب بزند. علائمی مثل خارش گلو و بینی، عطسه، آبریزش بینی و سرفه می‌تواند نشان‌دهنده مشكل‌دار بودن عطرتان باشد. از طرف دیگر افرادی كه آلرژی دارند یا به بیماری‌ها و مشكلات تنفسی مثل آسم دچار هستند باید بسیار مراقب خودشان باشند.

منبع:برترینها

مطالب مرتبط:

 

محصولات منتخب از فروشگاه اینترنتی عطررز: