بسیاری از مردم فکر می‌کنند که درون‌گرایی و خجالتی‌بودن به یک معنی است، ولی این تصور به‌هیچ‌وجه درست نیست. شاید در تمام زندگی‌تان به شما گفته شده که خجالتی هستید و شما هم باور کرده باشید. ولی باید بدانید که خجالتی‌بودن یعنی ترس از ارتباط با دیگران به‌دلیل وجود احساس ناامنی یا اضطراب اجتماعی. درواقع افراد درون‌گرا از دیگران ترسی ندارند، ولی اگر برای مدتی طولانی کنار افراد زیادی باشند، احساس می‌کنند خسته شده‌اند و انرژی‌شان تخلیه شده است. این افراد همیشه به زمان‌های تنهایی نیاز دارند تا بتوانند انرژی‌شان را بازیابی کنند.

افراد درون‌گرا عقیده ندارند که رابطه داشتن با دیگران به‌خودی‌خود ارزشمند است و همیشه برای هر رابطه‌ای دلیلی دارند. اگر شما هم همیشه فکر می‌کردید خجالتی هستید، ولی از بودن در کنار دیگران ترسی ندارید، به فهرست ۲۴ نشانه‌ی زیر نگاهی بیندازید. برخورداری از این ویژگی‌ها نشان می‌دهد که درواقع شما فردی درون‌گرا هستید، نه خجالتی.

مطالب مرتبط از مجله رز:

افراد درون‌گرا گفت‌وگوهایی را ترجیح می‌دهند که معنا و مفهومی دارند و به حرف‌های پوچ و بی‌ارزش علاقه‌ای ندارند. این افراد، بسیار متفکر هستند و می‌خواهند با گفت‌وگوهای پربارتری درمورد زندگی، عقاید، نظریه‌ها و اهداف بزرگ، رشد کنند. ولی وقتی شرکت در گفت‌وگویی پوچ و بی‌اهمیت اجتناب‌ناپذیر باشد، سعی می‌کنند طوری رفتار کنند که حس ناخوشایندی را در طرف‌ مقابل ایجاد نکنند. افراد درون‌گرا شنونده‌های خوبی هستند و به‌طور طبیعی خود را با احساسات فردی که درحال گفت‌وگو با او هستند، هماهنگ می‌کنند. معمولا آنها کاری می‌کنند که این گپ‌های خودمانی و غیرجدی به گفت‌وگوهایی عمیق‌تر و معنی‌دارتر تبدیل شود.

۲. رابطه‌ی شما با تلفن، ترکیبی از عشق و تنفر است
افراد درون‌گرا در مکالمات تلفنی بهترین نیستند. البته این مسئله اصلا شخصی نیست. آنها حتی با خانواده و صمیمی‌ترین دوستان‌شان هم زیاد تلفنی صحبت نمی‌کنند. گاهی حتی از تلفن متنفرند، چون حس می‌کنند مزاحم است و ذهن آنها را از چیزی که عمیقا روی آن تمرکز کرده‌اند منحرف می‌کند. ولی وقتی بخواهند با کسی تلفنی صحبت کنند، مکالمات تلفنی ماهیانه یا سالیانه‌ی آنها به گفت‌وگوهای صمیمی‌ای تبدیل می‌شود که معمولا ساعت‌ها طول می‌کشد!

۳. برای جواب دادن به پیام‌ها صبر می‌کنید
وقتی متوجه می‌شوند که از اعضای خانواده یا دوستان‌شان پیامی دریافت کرده‌اند، تا زمانی‌ که بتوانند با توجه کامل آن را بخوانند و جواب درست و فکرشده‌ای به آن بدهند، صبر می‌کنند.

۴. در میان جمع بودن برای شما استرس‌زاست
آنها روابط دونفره‌ای را که صمیمانه‌تر است، ترجیح می‌دهند. اگر مجبور شوند زمانی را کنار افراد زیادی سپری کنند، بی‌صبرانه انتظار می‌کشند که آن مناسبت به پایان برسد و به خانه برگردند و انرژی ازدست‌رفته‌شان را دوباره بازیابی کنند.

۵. از اجتماع فراری نیستید، ولی فقط زمانی که خودتان بخواهید اجتماعی می‌شوید

برای افراد درون‌گرا به‌ندرت پیش می‌آید که از کسی خوش‌شان بیاید و با او احساس راحتی کنند. آنها از افرادی که در اطراف‌شان هستند انرژی نمی‌گیرند و در بیشتر موارد کمی زمان می‌برد تا با کسی صمیمی شوند. آنها انرژی خود را صرف کسانی نمی‌کنند که برای ارتباط با آنها اشتیاقی ندارند. بنابراین ترجیح می‌دهند پیش از اینکه خیلی به کسی نزدیک شوند، ابتدا او را بهتر بشناسند. یعنی اینکه کسی را پیدا کنند که از ارتباط داشتن با او لذت می‌برند یا علاقه‌مندند که او را بهتر بشناسند؛ این اتفاق نیز به‌ندرت رخ می‌دهد و اتفاق بسیار خاص و ویژه‌ای است!

۶. از تفریح‌های گروهی در زمان‌های کوتاه و دفعات کم لذت می‌برید


آنها هرازگاهی دوست دارند با گروهی از افراد بیرون بروند و اوقات خوشی داشته باشند، مثلا در مهمانی، رویداد شبکه‌سازی (networking event) یا کنسرتی بزرگ شرکت کنند. ولی وقتی به خانه برمی‌گردند، شاید روزها، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد تا باتری‌هایشان را دوباره شارژ کنند و آمادگی انجام دوباره‌ی این کار را به‌دست آورند.

مطالب مرتبط از مجله رز:

۷. نسبت‌به اتفاقات اطراف خود به‌شدت هوشیار و مراقب هستید
آنها از اینکه بفهمند افرادی که در اطراف‌شان هستند، قصد انجام چه کاری را دارند، لذت می‌برند. افراد درون‌گرا درمورد جزئیات و آنچه در اطراف‌شان می‌گذرد، بسیار مراقب و هوشیار هستند. بنابراین دیگران از بودن در کنار آنها لذت می‌برند و به‌سرعت و به‌راحتی می‌توانند درمورد افکار و احساسات‌شان با آنها صحبت کنند.

۸. قلب‌تان را فقط به روی خاص‌ترین افراد باز می‌کنید
افراد درون‌گرا به‌سختی اجازه می‌دهند کسی درون آنها را ببیند و در این مورد به‌شدت مراقب هستند. بدون شک، آشکار کردن افکار و احساسات و آسیب‌پذیر بودن برای آنها بسیار هراس‌آور است، ولی گاهی به این نتیجه می‌رسند که دریافت‌کننده‌ی توجه و مهربانی آنها ارزش این ریسک را دارد. ولی وقتی احساس تهدید یا آسیب کنند، به‌سرعت از ورود دیگران به حریم خصوصی خود جلوگیری می‌کنند.

۹. فردی خلاق هستید
مطالعات نشان می‌دهد افراد درون‌گرا افرادی خلاق هستند! آنها می‌توانند اطلاعات زیادی را کسب کنند و از این اطلاعات برای خلق ایده‌های جدید و شگفت‌انگیز استفاده کنند.

۱۰. عمیقا برای گوش دادن ارزش قائل هستید
افراد درون‌گرا شنونده‌های فوق‌العاده‌ای هستند. آنها برای درک حرف‌های طرف مقابل گوش می‌دهند، نه فقط برای پاسخ دادن به او. اگر از آنها خواسته شود که توصیه‌ای بکنند، توصیه‌ی آنها چیزی است که کاملا درموردش فکر کرده‌اند و فقط مختص آن فرد خاص است. گوش دادن به حرف‌های دیگران راهی است که توسط آن علاقه و احترام خود را نشان می‌دهند. به‌همین دلیل، وقتی افراد هم‌صحبت‌شان می‌فهمند که آنها بادقت درمورد گفته‌هایشان فکر کرده‌اند، به‌شدت خوشحال می‌شوند. افراد درون‌گرا عاشق این هستند که دیگران هم همین‌طور با آنها رفتار کنند.

۱۱. به‌شدت خویشتن‌نگر هستید
معمولا افراد درون‌گرا حتی شرایطی را که نیازی به تحلیل ندارد، بیش‌ازحد تحلیل می‌کنند. شاید کمی بیشتر طول بکشد که بفهمند چه اتفاقی درحال رخ‌دادن است؛ نه به‌خاطر اینکه شرایط را درک نمی‌کنند، بلکه به این دلیل که همیشه به‌دنبال فهمیدن معنی‌های عمیق‌تر هستند.

۱۲. قبل از بحث کردن فکر می‌کنید
افراد درون‌گرا برای درک مسائل به زمان نیاز دارند و کلماتی را که به‌زبان می‌آورند با دقت انتخاب می‌کنند. اگر برای تحلیل و پردازش دقیق مسائل به آنها زمان کافی داده شود، می‌توانند دیدگاه و موضع خود را به‌وضوح بیان کنند.

۱۳. به تلاش برای جذب کردن دیگران متهم می‌شوید
البته این تصور بسیار خنده‌دار است، چون بیشتر افراد درون‌گرا به‌سرعت نمی‌توانند با کسی صمیمی شوند و برای این کار به زمان نیاز دارند. این سوءتفاهم معمولا به‌دلیل مهارت‌های شنیداری عالی این افراد و توجهی است که نسبت‌به اطرافیان خود دارند.

مطالب مرتبط از مجله رز:

۱۴. از تنهایی لذت می‌برید


شاید همه تنهایی را دوست نداشته باشند، ولی افراد درون‌گرا از تنهایی لذت می‌برند و حتی به آن نیاز دارند. اینکه هیچ کاری انجام ندهند و زمانی را فقط برای خودشان داشته باشند، به کسب آرامش و بازیابی انرژی‌شان کمک می‌کند.

۱۵. به‌ندرت بی‌حوصله می‌شوید
درحالی‌که افراد برون‌گرا برای انگیزه گرفتن به دیگران وابسته هستند، ولی درون‌گراها همواره در ذهن خود درمورد زندگی‌ و رویاهایشان فکر می‌کنند و تصمیم می‌گیرند. افراد درون‌گرا متفکرانی عمیق هستند و تقریبا همیشه مونولوگی درونی دارند که در ذهن‌شان درجریان است و آنها را به‌شدت سرگرم می‌کند!

۱۶. به‌راحتی به کسی اعتماد نمی‌کنید
آنها هیچ‌گاه بدون شناخت واقعی افراد، آنها را به حریم درونی خود دعوت نمی‌کنند. ولی وقتی فرد مناسبی را در زندگی خود پیدا می‌کنند، چیزی کم نمی‌گذارند و تلاش می‌کنند که همیشه بهترین‌هایشان را به او بدهند.

۱۷. گروه کوچکی از دوستان بسیار صمیمی دارید
درون‌گراها معمولا از روابط اجتماعی زیاد لذت نمی‌برند، ولی عاشق گروه کوچک دوستان صمیمی و قابل‌اعتماد خود هستند. آنها ترجیح می‌دهند به‌جای اینکه با افراد زیادی روابطی غیرجدی و سطحی داشته باشند، دوستان کمی داشته باشند که رابطه‌شان با آنها عمیق است.

۱۸. به‌شدت از فضای شخصی خود محافظت می‌کنید
آنها به حریم شخصی‌شان اهمیت می‌دهند و به‌شدت درمورد افکارشان و کسانی که به آنها اجازه‌ی ورود به حریم شخصی‌شان را می‌دهند، سختگیر هستند، چون افکار و افراد نادرست تأثیر بسیار مخربی روی آنها می‌گذارند.

۱۹. بیشتر ترجیح می‌دهید حرف‌هایتان را بنویسید
آنها بیشتر ترجیح می‌دهند که برای ارتباط‌ برقرار کردن از متن و ایمیل استفاده کنند، چون با نوشتن، زمان و فضای بیشتری برای توضیح دادن و روشن کردن افکارشان دارند.

۲۰. در انجام کارها عالی هستید
زمان تنهایی آنها پر از طوفان ذهنی (brainstorming)، برنامه‌ریزی، تهیه‌ی طرح و برنامه و عملی کردن همه‌ی آنهاست!

۲۱. قضاوت درستی درمورد شخصیت دیگران دارید
ازآنجاکه همه‌چیز را پیش خودشان نگه‌ می‌دارند، می‌توانند وقت بگذارند و افراد اطراف‌شان را زیرنظر بگیرند و واقعا آنها را بشناسند. افراد درون‌گرا توجه زیادی به نشانه‌های غیرکلامی دارند، چون می‌دانند کلمات نمی‌توانند اطلاعات زیادی را منتقل کنند. بنابراین معمولا این افراد می‌توانند باطن واقعی هر فرد را ببینند، به‌جای اینکه فقط به ظاهر او توجه کنند.

۲۲. تصمیم‌گیرنده‌های خوبی هستید


افراد درون‌گرا در فکر کردن و ارزیابی کامل مسائل استاد هستند و این ویژگی باعث می‌شود که تمام اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنند و پیش از انتخاب‌های مهم، تمام جوانب مثبت و منفی را بسنجند.

۲۳. فردی مرموز به‌نظر می‌رسید
البته مشخص است که هیچ‌چیز مرموزی درمورد آنها وجود ندارد، ولی تمایل آنها به بیرون ماندن از جمع و صرفا تماشا کردن و توجه کردن و هم‌زمان، مهار کردن احساسات و زبان بدن‌شان باعث می‌شود فردی اسرارآمیز به‌نظر برسند.

۲۴. دوستی وفادار هستید
افراد درون‌گرا برای دوستان صمیمی اندک خود ارزش زیادی قائل هستند. اگر به حلقه‌ی درونی فردی درون‌گرا راه داده شدید، تقریبا می‌توانید مطمئن باشید که دوستی وفادار را برای باقی عمرتان پیدا کرده‌اید.

منبع:چطور

منبع:lifehack

مطالب مرتبط از مجله رز:

 

محصولات منتخب از فروشگاه اینترنتی عطررز: