علارغم وجود هزار راهکار برای جلوگیری از ریزش مو، انتخاب راه‌حل بستگی به علت این مشکل دارد.

ریزش مو اعتماد به نفس را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. به یاد داشته باشید که در طول روز ممکن است حدود 100 تار در زمان استراحت مو، بریزد که کاملا طبیعی است. در بعضی شرایط، مانند بارداری، ممکن است مشکل پس از تمام شدن این دوره خود به خود رفع شود.

دلایل عمده ریزش مو

  • مشکلات پزشکی مانند آلوپسی منطقه‌ای، عفونت پوست سر و تریکوتیلومانیا (اختلال کندن موی وسواسی)
  • تغییرات هورمونی مثل اختلالات تیروئید، تغییرات ناشی از بارداری و زایمان و یائسگی
  • روش‌های درمانی مانند شیمی درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان، فشار خون، افسردگی و آرتروز
  • استرس
  • روش‌های درمانی رادیواکتیو برای بیماری‌هایی مانند سرطان
  • استفاده از کش‌موهای زبر و استفاده از حالت‌دهنده‌های حرارتی مانند اتوی مو، سشوار و غیره.

اگر عامل ریزش مو مشکلاتی مانند اختلالات تیروئید، استرس، عفونت پوست سر، آلوپسی اندروژنیک یا صرفا بالا رفتن سن باشد، با مراجعه به پزشک متخصص می‌توانید مکمل‌های مورد نیاز را دریافت کنید.

مطالب مرتبط از مجله رز:

 

در ادامه به راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو اشاره می‌کنیم.

 

  • راهکارهای رژیمی

رژیم مدیترانه‌ای

طی مطالعاتی که در سال 2018 انجام شد، رژیمی که شامل سبزیجات خام و گیاهان تازه باشد، مثل رژیم مدیترانه‌ای، خطر ابتلا به آلوپسی اندروژنیک را کاهش داده یا روند پیشرفت آن را کند می‌کند.

تنظیم رژیم مدیترانه‌ای کار سختی نیست، البته روش پخت غذا در کشورهای مدیترانه‌ای مثل یونان، ترکیه، تونس، اسپانیا، ایتالیا و جنوب فرانسه متفاوت است اما فقط کافی است مواد غذایی این رژیم را در برنامه روزانه خود بگنجانید. مواد اصلی رژیم مدیترانه‌ای عبارت است از غلات (نان، برنج، ماکارونی و گندم پرک شده)، میوه تازه و خشک، سیر و ادویه‌های طعم‌دهنده گیاهی، ماهی و سایر غذاهای دریایی، دانه‌ها و روغن زیتون. بهتر است هر کدام از این مواد غذایی به صورت تازه خریداری شوند.

پروتئین

ماده اصلی تشکیل‌دهنده‌ی فولیکول‌های مو، پروتئینی به نام کراتین است. مطالعه‌ای در سال 2017 برای 100 نفر که از مشکل ریزش مو رنج می‌بردند، انجام شد. رژیم غذایی اکثر این افراد فاقد موادی مانند آمینواسیدها که سازنده‌ی پروتئین هستند، بود.

البته محققان هنوز در حال بررسی این موضوع هستند اما مصرف موادغذایی که پروتئین بدن را تأمین کند، برای جلوگیری از ریزش مو بسیاری مفید است. سعی کنید تخم مرغ، آجیل، لوبیا و نخود، ماهی، لبنیات کم‌چرب و مرغ را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

ویتامین A

رتینوئید، شکلی از ویتامین A است که طبق تحقیقات، موجب افزایش رشد مو می‌شود. این ویتامین با افزایش چربی پوست سر، به سلامت مو و جلوگیری از ریزش آن کمک می‌کند. ویتامین A در فلفل شیرین، اسفناج و هویج به وفور یافت می‌شود.

  • مکمل‌ها

مولتی ویتامین‌ها

دانشمندان ویتامین‌های A، B، C، D، آهن، سلنیوم و بخصوص، روی را برای تقویت مو مؤثر می‌دانند. می‌توانید از پزشک متخصص بخواهید که مولتی ویتامین برایتان تجویز کند.

ویتامین D

ویتامین D برای جلوگیری از روند بیماری آلوپسی بسیار مفید بوده و حتی می‌تواند موجب رویش مجدد مو شود.

بیوتین

بیوتین (ویتامین H یا B7) در بدن با اسیدهای چرب درگیر می‌شود که این فرایند حفظ چرخه سلامت مو را تضمین می‌کند. یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش مو کمبود بیوتین است.

جنسینگ

جنسینگ حاوی ماده‌ای است که مصرف آن می‌تواند به رویش مجدد مو کمک کند. قبل مصرف جنسینگ با پزشک مشورت کنید.

 

مطالب مرتبط از مجله رز:

  • راهکارهای مراقبتی

شست و شوی مرتب

شست و شوی روزانه به حفظ سلامت و بهداشت پوست سر کمک می‌کند اما در صورتی که از یک شامپوی ملایم استفاده کنید. شامپوهایی که ترکیبات شیمیایی زیادی هستند، مو را خشک و شکننده کرده و شدت ریزش مو را افزایش می‌دهد.

روغن نارگیل

طبق مطالعاتی که در سال 2018 انجام شد، محققان عقیده دارند که روغن نارگیل برای جلوگیری از آسیب دیدن مو و مقاوم شدن آن در مقابل اشعه‌ی فرابنفش حاصل از تابش نور خورشید مفید است. لوریک اسید موجود در روغن نارگیل به حفظ پروتئین مو و مقاوم کردن آن در برابر شکنندگی بسیار مؤثر است.

روغن زیتون

روغن زیتون از خشک شدن، شکنندگی و ریزش مو جلوگیری می‌کند. این روغن جزیی از رژیم مدیترانه‌ای نیز هست و سرعت ریزش مو را کاهش می‌دهد.

بهترین روش استفاده از روغن زیتون برای حفظ سلامت مو به این صورت است:

قبل از حمام رفتن، روغن زیتون را به مو بزنید و بعد از 30 دقیقه شست و شو دهید.

تا جایی که ممکن است از وسایل حالت دهنده که با گرم شدن به مو فرم می‌دهند، استفاده نکنید. رنگ کردن نیز یکی از شایع‌ترین عوامل افزایش شدت ریزش مو است. سعی کنید از کش‌موهای سفت و زبر نیز استفاده نکنید.

راهکارهای پزشکی زیادی برای جلوگیری از ریزش و تقویت رویش مجدد مو وجود دارد مانند درمان با لیزر و استفاده از قرص‌هایی که به دستور متخصص‌ها تجویز می‌شود.

  • راهکارهای دیگر

آب پیاز

کسانی که به آلوپسی منطقه‌ای مبتلا هستند ممکن است بعد از استفاده آب پیاز خام روی پوست سر، شاهد رویش مجدد مو باشند. در تحقیق کوچکی که سال 2014 انجام شد، این نوع درمان برای 87 درصد از افراد مبتلا به این عارضه مفید واقع شده بود.

یوگا

در مواردی که علت ریزش مو، استرس باشد، یوگا می‌تواند تغییر زیادی ایجاد کند.

ماساژ سر

طبق تحقیقی که سال 2016 انجام شد، تنها 4 دقیقه ماساژ پوست سر به مدت 24 هفته، تأثیر خوبی بر جلوگیری از ریزش مو دارد.

اگر به صورت ناگهانی دچار ریزش مو شده‌اید یا مویتان به صورت مداوم و بدون هیچ دلیلی می‌ریزد، قبل از هر اقدامی حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

منبع: health line

منبع:خبرانلاین

 

محصولات منتخب از فروشگاه اینترنتی عطررز: