درحال‌حاضر هیچ واکسنی برای راه های پیشگیری از کرونا یا بیماری کروناویروس 2019-nCoV وجود ندارد. بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری قرارنگرفتن در معرض ویروس کرونا است. بااین‌حال، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا (CDC) اقدامات پیشگیرانه‌ای را جهت یادآوری اعلام کرده است. این عادات روزانه به‌سادگی می‌توانند از شیوع انواع ویروس ازجمله ویروس‌های خانواده کرونا جلوگیری کنند. در این مطلب می‌خوانید که چه کارهایی باید انجام دهید تا خودتان و خانواده‌تان سالم بمانید.

۱. مرتبا دست‌هایتان را بشویید

دستان خود را به‌طور مرتب با آب و صابون به‌مدت حداقل ۲۰ ثانیه بشویید. اگر دست‌هایتان به‌ظاهر کثیف نیست، آنها را باید ضدعفونی کنید. این کار را با محلول الکلی مخصوص دست انجام دهید که حداقل ۶۰ درصد الکل دارد. اگر کثیف‌بودن دست‌ها به‌وضوح مشخص است، حتما باید آنها را با آب‌ و صابون بشویید.

چرا؟ به‌ این‌ دلیل که اگر ویروس روی دست‌هایتان وجود داشته باشد، شستن آنها با آب و صابون یا با محلول الکلی می‌تواند ویروس‌ها را از بین ببرد.

۲. بهداشت دستگاه تنفسی را رعایت کنید

هنگام سرفه و عطسه، دهان و بینی خودتان را با آرنج (در حالت خمیده و مثل تصویر بالا) یا با دستمال‌کاغذی بپوشانید. بلافاصله دستمال‌کاغذی را در سطل‌زباله دردار قرار دهید. بعد از فین‌کردن یا عطسه یا سرفه در دستمال‌کاغذی، دست‌هایتان را به‌روشی‌که گفتیم با آب‌وصابون بشویید یا ضدعفونی کنید.

چرا؟ پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه و عطسه از پخش‌شدن میکروب‌ها و ویروس‌ها جلوگیری می‌کند. اگر در دست‌تان عطسه یا سرفه کنید، بعد از آن به هرچه دست بزنید، آن را آلوده می‌کنید.

۳. فاصله‌تان از دیگران را حفظ کنید

حداقل یک متر از دیگران فاصله بگیرید، به‌ویژه افرادی که سرفه یا عطسه می‌کنند یا تب دارند.

چرا؟ وقتی فردی به بیماری های تنفسی مانند 2019-nCoV آلوده است، سرفه یا عطسه‌اش قطرات ریز حاوی ویروس را پخش می‌کند. اگر خیلی به او نزدیک باشید، ممکن است با نفس‌کشیدن، ویروس را به‌درون بدنتان هدایت کنید.

۴. از لمس دهان، بینی و چشم‌ها خودداری کنید

چرا؟ دست‌ها بسیاری از سطوح را درهرجایی لمس می‌کنند و این سطوح ممکن است آلوده به ویروس باشند. اگر با دستان آلوده‌تان چشم، بینی و دهان‌تان را لمس کنید، ویروس می‌تواند به بدن‌تان وارد شود.

با استفاده از اسپری تمیزکنندهٔ خانگی، اشیا و سطوح پرتماس را ضدعفونی کنید.

۵. اگر تب، سرفه و مشکل در تنفس دارید، سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید

در این دو حالت، حتما به پزشک مراجعه کنید و به او اطلاع دهید: اگر به منطقه‌ای از چین سفر کرده‌اید که در آن ویروس کرونای جدید گزارش شده است؛ اگر از نزدیک با کسی تماس داشته‌اید که از چین بازگشته و دارای علائم تنفسی بوده است.

چرا؟ به‌طورکلی، تب، سرفه و مشکل در تنفس ممکن است با عفونت‌های تنفسی یا بیماری‌های جدی دیگری درارتباط باشد؛ بنابراین، این علائم بسیار مهم هستند و باید به پزشک اطلاع دهید و تحت مراقبت‌های بهداشتی قرار بگیرید. علائم تنفسی و تب می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بسته به تاریخ سفر شما و شرایط، یکی از این دلایل می‌تواند ویروس کرونای جدید باشد.

۶. اگر علائم تنفسی خفیف دارید، ضمن رعایت بهداشت، در خانه بمانید

اگر علائم تنفسی خفیف دارید و سابقهٔ مسافرت به چین ندارید، با دقت، بهداشت دست‌ها و دستگاه‌های تنفسی را رعایت کنید (همان‌طور که توضیح دادیم) و در صورت‌ امکان، در خانه بمانید.

۷. رعایت بهداشت در بازار محصولات حیوانی

قاعدهٔ کلی این است که هنگام بازدید از بازارهای حیوانات زنده، بازارهای روباز یا بازارهای محصولات حیوانی، معیارهای بهداشتی را رعایت کنید.

هنگامی‌که به حیوانات یا محصولات حیوانی دست می‌زنید، دست‌ها را به‌خوبی با آب و صابون بشویید. اگر به آب‌ و صابون دسترسی ندارید، با خودتان ضدعفونی‌کنندۀ الکلی همراه داشته باشید. به چشم‌ها، بینی و دهان‌تان دست نزنید. از تماس با حیوانات بیمار یا محصولات حیوانی فاسدشده خودداری کنید. از هرگونه تماس با حیوانات دیگر، از جمله گربه‌ها و سگ‌های ولگرد، جوندگان، پرندگان و خفاش‌ها به‌شدت پرهیز کنید. مراقب باشید دست‌ها و لباس‌هایتان به فضولات حیوانی یا مایعاتی مانند خون آنها (که روی زمین یا وسایل مغازه‌ها در بازار ریخته شده است) برخورد نکند.

۸. نکته‌های مهم

  • همهٔ افرادی‌ که علائم ابتلا به این ویروس را دارند، باید از ماسک استفاده کنند تا از انتشار ویروس جلوگیری شود. کارکنان مراکز بهداشتی و افرادی‌ که در هر جایی (حتی در منزل) از بیماران مراقبت می‌کنند باید از ماسک استفاده کنند.
  • بیماری ناشی از کرونا ویروس هیچ درمان خاصی ندارد. افراد مبتلا فقط باید برای کمک به بهبود علائم، تحت مراقبت قرار گیرند. در موارد شدید، لازم است مراقبت‌های ویژه از عملکرد اندام‌های حیاتی فرد به عمل آید.
  • از مصرف محصولات حیوانی خام یا نیم‌پز خودداری کنید. گوشت، شیر یا سایر اعضای بدن حیوانات را حتما مطابق فرایندهای بهداشتی آماده‌کردن غذا تهیه کنید تا از انتقال ویروس‌ها و باکتری‌های ناشی از غذاهای نپخته جلوگیری کنید.

منبع: چطور

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.