بذر کتان قرن‌های زیادی است که کاربرد دارد و به خاطر مواد مغذی قدرتمند و خاصیت درمانگری که دارد، خیلی زود در تمام دنیا به شهرت رسیده است.

 

ثابت شده که بذر کتان نه تنها از ریسک سرطان، دیابت، بیماری قلبی و سکته‌ی مغزی می‌کاهد، بلکه سوپر فودی است که فواید بی‌شماری برای سلامت و تندرستی شما دارد.

 ۱. شفاف‌سازی پوست

روغن بذر کتان که از فشرده‌ی آن به دست می‌آید و به آن روغن بزرک هم می‌گویند، یک از بهترین مرطوب کننده‌های طبیعی برای پوست است. این روغن خواص درمانگر هم دارد که می‌تواند آکنه را برطرف کرده و اسکار به جا مانده از آن را هم درمان کند.

ضمناً روغن بزرک برای صاف و یکدست کردن پوست و کاستن از تیرگی زیر چشم نیز مفید است.

 ۲. کمک به مشکلات گوارشی

اگر از یبوست رنج می‌برید یا مشکلی در سیستم گوارشتان دارید که مانع اجابت مزاج بی‌دردسرتان می‌شود، بهتر است روغن بذر کتان را امتحان کنید. یک راه خوب برای استفاده از روغن بزرک جهت درمان مشکلات گوارشی این است که در یک فنجان آب گرم، ۱ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن بزرک بریزید و هر روز صبح بنوشید. به زودی احساس خواهید کرد که در طول روز، مشکلات بسیار کمتری با گوارشتان خواهید داشت.

بسته به احساس که دارید می‌توانید تعداد دفعات نوشیدن این ترکیب را بیشتر کنید.

 ۳. بذر کتان، گلوتن ندارد

اگر به گلوتن حساسیت دارید یا دچار بیماری سلیاک هستید، می‌توانید با افزودن بذر کتان به رژیم غذایی‌تان فواید زیادی را نصیب خود کنید. مصرف بذر کتان، راهی طبیعی و سالم برای جایگزین کردن غذاهای گلوتن دار است. دلیلش هم این است که بذر کتان خواص ضدالتهابی دارد که می‌تواند از التهاب ناشی از گلوتن و غلات در بدن کم کند.

 شاید برای شما جالب باشد:

چگونه لاغر به نظر برسیم؛ نکاتی که کمک می‌کند بدون ورزش ظاهرتان را حفظ کنید

مراقبت از پوست در پاییز با ۱۰ توصیه‌ای که لازم است رعایت کنید

۴. مبارزه با سرطان

مطالعات نشان داده که بذر کتان به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از اسیدهای چرب امگا ۳ و لیگنان‌ها می‌تواند از بدن در برابر سرطان سینه، کولون، تخمدان و پروستات محافظت کند. این دو عنصر، به تعدیل هورمون‌ها کمک کرده و رشد تومور سرطانی را مهار کرده و از التهاب بدن می‌کاهند.

 ۵. کمک به کاهش وزن

یکی از فواید بذر کتان، کمک به کاهش وزن است. بذر کتان حاوی چربی‌های سالم و فیبر است که برای کاهش وزن سودمند هستند.

این عناصر به شما کمک می‌کنند بعد از خوردن، بیشتر احساس سیری کنید و می‌توانند مانع شوند که شما بیشتر از مقدار مورد نیازتان کالری مصرف کنید، در نتیجه روند کاهش وزنتان سرعت می‌گیرد. اگر با هدف کاهش وزن، بذر کتان مصرف می‌کنید باید به طور مداوم آن را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. با افزودن 2 تا 3 قاشق چای‌خوری بذر کتان به اسموتی‌ها، سوپ‌ها و سایر غذاها و نوشیدنی‌هایتان شروع کنید. خلاقیت به خرج دهید و راه‌های متنوعی برای همراه کردن بذر کتان با تغذیه‌ی روتین‌تان پیدا کنید.

مطالب مرتبط:

فواید عسل برای پوست چيست؟

 ۶. چرا بذر کتان، یک سوپر فود است؟

بذر کتان، مقادیر بسیار بسیار زیادی از مواد مغذی را در خود گنجانده است که شامل موارد زیر می‌شود:

امگا 3، فیبر، منگنز، سلنیوم، فسفر، منیزیم، ویتامین B1 و B6، پروتئین، آهن، روی، پتاسیم و مس.

پیشنهاد ویژه:

ادو تويلت مردانه ژاک بوگارت مدل Silver Scent Deep حجم 100 ميلي ليتر

ادو تويلت زنانه داويدف مدل Cool Water حجم ۱۰۰ ميلي ليتر
ادو پرفيوم زنانه روبرتو ويزاري مدل Deep Night حجم ۱۰۰ ميلي ليتري

 ۷. بسیار مفید برای سلامت قلب

بذر کتان به خاطر سرشار بودن از اسید آلفا لیتولنیک (ALA)، در پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی بسیار مفید است. تحقیقات نشان داده افرادی که غذاهای سرشار از ALA مصرف می‌کنند، کمتر در معرض حمله‌ی قلبی کُشنده هستند. ضمناً مطالعات نشان داده آن‌هایی که غذاهای غنی از ALA مصرف می‌کنند، کمتر دچار بیماری قلبی شده و احتمال مرگ زودرس‌شان نیز کاهش می‌یابد.

 ۸. درمان عفونت قارچی کاندیدا

عفونت کاندیدا و عفونت مخمری می‌توانند تأثیرات بسیار بدی روی بدن بگذارند چون علائم بسیار زجرآوری در بدن ایجاد می‌کنند که شامل تغییرات هورمونی، تضعیف سیستم ایمنی، مشکلات گوارشی، تضعیف مفاصل و عفونت‌های مجاری ادرار می‌شود. بذر کتان، سرشار از پلی فنول‌هاست که رشد پروبیوتیک‌ها را تقویت می‌کنند.

 ۹. کاهش کلسترول

بذر کتان به دلیل فیبری که دارد برای کاهش کلسترول بسیار عالی است. فیبر، مانع جذب کلسترول در جریان خون شده و آن را از بدن دفع می‌کند.

۸ راهکار برای ماندگاری بیشتر عطر

 چند نکته

بذر کتان، چه با هدف کاهش وزن مصرف شود و چه با هدف مراقبت از پوست و یا حتی پیشگیری از سرطان و بیماری قلبی، می‌تواند یکی از بهترین تغییرات در رژیم غذایی باشد که به نفع بدنتان ایجاد می‌کنید. برای اینکه بیشترین بهره را از این سوپر فود ببرد بهتر است از نوع جوانه زده‌ی آن استفاده کنید.

بذر کتان را بخیسانید و صبر کنید تا دانه‌ها جوانه بزنند. این کار باعث از بین رفتن فیتیک اسید می‌شود که مانعی برای جذب مواد معدنی است.

دلیل اینکه توصیه می‌کنیم بذر کتان را بدون جوانه زدن نخورید این است که بدنتان نخواهد توانست از مواد مغذی آن، بیشترین استفاده را بکند و دانه‌ها فقط از سیستم گوارشتان عبور می‌کنند، هرچند فوایدی نصیبتان خواهد شد اما اگر از فرم جوانه زده‌ی آن استفاده کنید، بیشترین خاصیت را خواهد داشت.

یک راه دیگر هم این است که بذر کتان را آسیاب کرده و به شکل پودر مصرف کنید. البته حتماً یادتان باشد که فرم آسیاب شده‌ی آن را هر چه زودتر مصرف کنید چون در معرض هوا، فواید بالقوه‌ی خود را از دست خواهد داد. یک نکته‌ی مهم دیگر هم اینکه، بذر کتان را به طور پیوسته در رژیم غذایی‌تان به کار ببرید تا به سلامتی و تندرستی خود کمک بسیار بیشتری کرده باشید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان