همیشه انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب به‌اندازه‌ی استفاده از آن آسان نیست. قطعا همین حالا هم نسل جدید کرم‌های ضدآفتاب مثل کرم‌های حاوی هلیوپلکس (Helioplex) که برای حفاظت کامل دربرابر اشعه‌های UVA و UVB طراحی شده‌اند در راه رسیدن به بازار هستند و با توجه به این حجم عظیم از انواع کرم‌ها، انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب، کار سختی به نظر می‌رسد.

پروفسوردیوید لفل ( David J. Leffell) جراح و متخصص پوست و زیبایی و استاد دانشگاه ییل معتقد است؛ تشخیص و مقایسه‌ی انواع کرم‌های ضدآفتاب با هم و انتخاب گزینه‌ی مناسب معمولا برای اکثر افراد کار مشکلی است. اما درحالی‌ که انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب امری مشکل به نظر می‌رسد، نحوه‌ی استفاده از آن از اهمیت بیشتری برخوردار است و این موضوعی است که به آن توجه کمتری می‌کنیم. پس قبل از اینکه صندلی راحتی‌تان را روی بالکن خانه یا حیاط بگذارید و از آفتاب لذت ببرید یا کیف بچه‌ها را برای رفتن به استخر روباز آماده کنید باید حقایقی را درباره‌ی کرم ضدآفتاب به شما بگوییم.

با ما و این نوشته همراه باشید تا درباره‌ی انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب با شما صحبت کنیم.

پیدا کردن بهترین کرم ضد آفتاب

کرم‌های ضدآفتاب از دو طریق پوست را دربرابر اشعه‌ی UV حفاظت می‌کنند، بعضی از انواع این کرم‌ها با پراکنده‌ کردن اشعه‌های نور، اشعه‌ی آفتاب را از بدن شما برمی‌گردانند و انواع دیگر، اشعه‌ی UV را قبل از رسیدن به پوست‌تان جذب می‌کنند.

چندین سال قبل، انتخاب کرم ضدآفتاب فقط در انتخاب یک فاکتور حفاظتی دربرابر اشعه‌ی آفتاب، یعنی همان SPF خلاصه می‌شد که میزان عملکرد خوب یک کرم ضدآفتاب دربرابر اشعه‌ی سرطان‌زای UV و اشعه‌ی ماوراء‌بنفش(B) را نشان می‌داد. درواقع SPF کرم ضدآفتاب فقط پوست را دربرابر اشعه‌ی UVB محافظت می‌کند. اما مطالعات خیلی زود مشخص کردند که اشعه‌ی ماوراء‌بنفش A هم می‌تواند به همان اندازه خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. نکته‌ی مهم این است که اشعه‌ی UVA پوست را دچار سوختگی نمی‌کند اما به عمق پوست نفوذ می‌نماید و باعث ایجاد چین و چروک روی پوست می‌شود. سازمان حفاظت از محیط زیست برآورد کرده است که ۹۰ درصد از تغییرات پوستی مرتبط با افزایش سن، ناشی از یک عمر قرارگیری درمعرض همین اشعه‌ی UVA است.

کرم‌های ضدآفتاب جدید با طیف گسترده

واقعا بهترین کرم ضدآفتاب برای شما کدام است؟ البته با توضیحاتی که داده شد حتما شما هم مثل من می‌خواهید کرم ضدآفتابی تهیه کنید که از جنبه‌ی حفاظتی گسترده‌ای دربرابر هر دو اشعه‌ی UVA و UVB برخوردار باشد. کرم‌های ضدآفتاب مختلف حاوی عناصری با طیف گسترده‌ای از فاکتورهای حفاظتی مثل، بنزوفنون (oxybenzone)،سینامات (cinnamates)،سولیزوبنزون (sulisobenzone)، سالیسیلات (salicylates)، دی‌اکسید تیتانیوم، اکسیدروی، آووبنزون (avobenzone) و اکامسول (ecamsule) هستند که انتخاب را واقعا مشکل می‌کنند. در اینجا به انواع مواد و تأثیرات آنها در کرم‌های ضدآفتاب و نکاتی در زمینه‌ی انتخاب ضدآفتاب مناسب اشاره خواهیم کرد:

  • SPF۱۵ یا بالاتر برای حفاظت دربرابر اشعه‌ی UVB: فاکتور SPF تعیین‌کننده‌ی میزان تأثیر کرم ضدآفتاب در حفاظت از پوست دربرابر آفتاب‌سوختگی ناشی از اشعه‌ی UVB است. اگر به‌طور معمول ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا پوست شما با قرار گرفتن دربرابر آفتاب بسوزد، وقتی از کرم ضدآفتاب حاوی SPF۱۵ استفاده می‌کنید، این زمان به ۱۵۰ دقیقه افزایش می‌یابد. SPF مناسب برای پوست اکثر افراد همان SPF۱۵ است اما برای افرادی که پوست حساس‌تری دارند، سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به سرطان پوست دارند یا دچار بیماری‌های پوستی مانند بیماری لوپوس هستند که میزان حساسیت به اشعه‌ی آفتاب را افزایش می‌دهد، باید SPF۳۰ یا بالاتر مورداستفاده قرار بگیرد. به خاطر داشته باشید که هرچه میزان SPF افزایش یابد، فایده‌ی کرم ضدآفتاب هم بیشتر می‌شود و برخلاف آنچه اکثریت تصور می‌کنند، SPF۳۰ دو برابر قوی‌تر از SPF۱۵ نیست. درواقع SPF۱۵ نودو سه درصد از اشعه‌ی UVBرا فیلتر می‌کند درحالی‌ که این میزان فیلتراسیون در SPF۳۰ فقط به میزان ۴ درصد یعنی ۹۷ درصد اتفاق می‌افتد.
  • حفاظت دربرابر اشعه‌ی UVA: هیچگونه دسته‌بندی برای اینکه به شما بگوید کدام کرم‌های ضدآفتاب دربرابر اشعه‌ی UVA عملکرد بهتری دارند، وجود ندارد. بنابراین زمانی‌ که پای حفاظت دربرابر اشعه‌ی UVA به میان می‌آید، باید تمام حواس خود را جمع کنیم تا انتخاب مناسبی داشته باشیم. به خاطر داشته باشید که این نوع از کرم‌های ضدآفتاب باید حاوی حداقل یکی از مواد اکسامیل، آووبنزون، اکسی‌بنزون، دی اکسید تیتانیوم، سولیزوبنزون، و یا اکسید روی باشد.
  • اکسامزول(Ecamsule): ماده‌ای است که به‌تازه‌گی تأثیر آن دربرابر اشعه‌ی UVA تأیید شده است. در اروپا، کانادا و آمریکا این ماده در کرم‌های ضدآفتاب بعضی از برندهای خاص وجود دارد و به نظر می‌رسد که قیمت بالای این کرم‌ها هم به‌خاطر وجود همین ماده باشد.
  • آووبنزن (Avobenzone): کرم‌های ضدآفتاب جدید ماده‌ای به نام (Neutrogena’s Helioplex) دارند که البته چندان هم جدید نیست. این ماده درواقع همان نسخه‌ی تثبیت‌شده‌ی آووبنزن است که وقتی اجزاء تشکیل‌دهنده‌ی کرم ضدآفتاب دربرابر نور آفتاب تجزیه می‌شوند، اشعه‌ی UVA را متوقف می‌کند. با این حال هیجان زیادی برای کشف این ماده در بازارِ فروش کرم ضدآفتاب در جریان است و چنانچه بخواهید پول بیشتری بپردازید و برندی را خریداری کنید که حتما دارای این ماده باشد مختارید. اما کرم‌های ضدآفتاب حاوی آووبنزن هم همین کار را با هزینه‌ی خیلی کمتر انجام می‌دهند.
  • دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی: کرم‌های ضدآفتاب قدیمی که حاوی دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی هستند، ظاهری بی‌روح و رنگ‌پریده به فرد مصرف‌کننده می‌دهند. اما در ساخت کرم‌های جدید تکنیک‌هایی به کار برده شده است که از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند و البته گزینه‌های ارزان‌تری وجود دارد که اتفاقا مقاومت خیلی خوبی هم دربرابر اشعه‌ی UVA دارند.
  • مقاومت دربرابر آب و عرق: درصورتی که شما به‌طور مداوم درمعرض آب یا شرایط آب و هوایی گرم باشید یا شغلی داشته باشید که با فعالیت شدید همراه باشد حتما به اهمیت مقاومت ضدآفتاب دربرابر آب و عرق پی برده‌اید. اما اینکه یک ضدآفتاب دربرابر آب مقاوم است واقعا به چه معناست؟ FDA کرمی را کرم ضدآفتاب ضدآب درنظر می‌گیرد که سطح تأثیر آن بعد از ۴۰ دقیقه قرارگیری درمعرض آب، همچنان ثابت باشد و کرم ضدآفتاب ضدآب قوی درواقع کرمی‌ است که بعد از ۸۰ دقیقه شنا کردن همچنان تأثیر خود را حفظ کند. اما از آنجایی که کرم‌های ضدآفتاب موجود در بازار دارای شرایط گفته‌شده نیستند، پس یادتان باشد که چنانچه همیشه با آب در ارتباط هستید در هر صورت باید کرم ضدآفتاب خود را مدام تجدید کنید.
  • کرم ضدآفتابی که شما آن را ترجیح می‌دهید: کری فایربرادر (Karrie Fairbrother) رئیس انجمن پوست و اعصاب آمریکا می‌گوید: حتی اگر یک کرم ضدآفتاب با نام تجاری مشخص توسط عده‌ی زیادی متخصص و کارشناس توصیه شده باشد، درصورتی که شما دوستش نداشته باشید، نیازی به استفاده از آن برند به‌خصوص ندارید. الویت شخص در انتخاب کرم ضدآفتاب مهم است!
  • کرم ضدآفتاب مخصوص بچه‌ها: پوست حساس نوزادان و کودکان به‌راحتی با مواد شیمیایی موجود در کرم‌های ضدآفتاب بزرگسالان دچار التهاب و آسیب‌دیدگی می‌شود، بنابراین بهتر است که برای کودکان از کرم‌های ضدآفتاب حاوی پارام آمینوبنزوئیک اسید (PABA) و بنزوفنون‌ها مانند دیوکسی‌بنزون، اکسی‌بنزون یا سولیزوبنزون استفاده نکنید. موادی که در کرم‌های ضدآفتاب کودکان استفاده می‌شود مانند دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی نسبت به مواد استفاده‌شده در کرم‌های ضدآفتاب دیگر، پوست را کمتر دچار التهاب یا علائم حساسیت‌زا می‌کنند. از طرفی برخلاف سایر مواد شیمیایی، کرم‌های مخصوص کودکان، کمتر از طریق پوست نوزادان جذب می‌شوند. پس حواس‌تان باشد که برای کودکان ۶ ماهه یا بزرگ‌تر، حتما کرم‌های ضدآفتاب مخصوص کودکان با SPF 15 یا بالاتر را انتخاب کنید. آکادمی آمریکایی کودکان توصیه می‌کند که بهتر است نوزادان زیر ۶ ماه اصلا درمعرض اشعه‌ی آفتاب قرار نگیرند.
  • کرم ضدآفتاب مناسب برای مشکلات پوستی یا آلرژی: بهتر است افرادی که پوست حساسی دارند یا دچار مشکلات پوستی مانند آکنه‌ی روزاسه هستند، از کرم‌های ضدآفتاب مناسب کودکان استفاده کنند. این افراد می‌توانند از ضدآفتاب‌هایی استفاده کنند که در فرمول آنها از دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی به جای مواد شیمیایی مثل اسید پارآمینوبنزوئیک (PABA)، دیوکسیبنزون، اکسی‌بنزون یا سالیسوبنزون استفاده شده باشد. اگر شما درمعرض تحریکات پوستی یا دچار آلرژی هستید، از مصرف کرم‌های ضدآفتاب الکل‌دار، حاوی اسانس، مواد معطر یا نگهدارنده‌ها اجتناب کنید.
  • دیگر کرم‌های ضدآفتابی که شامل انواع مرطوب‌کننده‌ها یا انواع عناصر مناسب دیگر هستند می‌توانند برای افرادی که دارای پوست خشک یا چرب هستند، مورداستفاده قرار گیرند. بسیار مهم است که کرم ضدآفتابی که استفاده می‌کنید؛ مقاومت مناسبی دربرابر UVA و UVB از خود نشان بدهد، می‌توانید انواع کرم‌های مناسب پوست خود را امتحان کنید و ببینید که کدام‌شان برای پوست شما بهتر هستند.

مطالب مرتبط:

  • نحوه‌ی استفاده‌ از کرم ضدآفتاب

  • دوستان عزیزم هرچند که انتخاب بهترین کرم ضدآفتاب مناسب پوست شما موضوعی مهم است ، اما اگر روزانه، به‌طور مرتب و صحیح از آن استفاده نکنید کمکی به سلامت پوست شما نخواهد کرد.
    • کرم ضدآفتاب را حداقل ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از قرار گرفتن درمعرض آفتاب به پوست‌تان بزنید. خانم‌ها می‌توانند کرم ضدآفتاب را زیر آرایش خود استفاده کنند. سعی کنید در مصرف کرم ضدآفتاب خساست به خرج ندهید و پوست‌تان را به‌طور کامل با کرم بپوشانید. افراد معمولا به اندازه‌ی کافی از کرم روی پوست‌شان استفاده نمی‌کنند و این باعث می‌شود تا استفاده از کرم ضدآفتاب تنها ۱۰ تا ۲۵ درصد برای پوست‌شان مفید باشد.
    • نقاطی از صورت یا بدن‌تان را که جلوی چشم نیستند، فراموش نکنید. گوش‌ها، پنجه‌ی پا و پشت ساق پا مناطقی هستند که معمولا فراموش می‌شوند. از آنجایی که لب‌های شما هم می‌توانند دچار آسیب و سوختگی ناشی از اشعه‌ی آفتاب شوند پس می‌توانید روی لب‌ها هم از یک نوع بوم لب با UV مناسب استفاده کنید و یادتان نرود که باید به‌طور مدام آن را تجدید کنید.
    • مهم نیست چقدر یا چه مدت درمعرض نور آفتاب قرار دارید، حداقل هر ۲ ساعت یک‌بار باید مجددا از کرم ضدآفتاب استفاده کنید و اگر فردی هستید که زیاد عرق می‌کنید یا درمعرض آب و رطوب قرار دارید باید تعداد دفعات تجدید کرم ضدآفتاب‌تان را افزایش دهید.
    • یکی از مهم‌ترین نکات، توجه به تاریخ انقضای مصرف کرم ضدآفتاب است. کرم ضدآفتاب در طولانی‌مدت اثر خود را از دست می‌دهد. پس به این موضوع درهنگام خرید کرم ضدآفتاب حتما دقت کنید.
    • کرم ضدآفتاب را نه تنها در روزهای آفتابی بلکه هر زمان دیگری که از منزل خارج می‌شوید باید استفاده کنید. چرا که حتی در روزهای ابری و بارانی نیز اشعه‌ی UV تا ۸۰ درصد توسط ابرها به زمین می‌رسد. حتی در روزهای سرد و گرفته‌ی زمستانی هم اشعه‌ی خورشید آثار مخرب خود را حفظ خواهد کرد.
    • خیلی از افراد تصور می‌کنند که استفاده از کرم‌های ضدآفتاب باعث می‌شود که پوست آنها به‌طور کامل دربرابر اشعه‌های خورشیدی محافظت شود. اما درواقع این‌طور نیست. هیچ کرم ضدآفتابی نمی‌تواند پوست شما را به‌طور کامل از اثرات مخرب اشعه‌ی آفتاب حفظ کند.کارشناسان معتقدند که مهم نیست SPF یک کرم ضدآفتاب چقدر است و چقدر از آن را روی پوست‌تان می‌زنید، حتی اگر هر بار چند لایه ضدآفتاب روی صورت‌تان باشد، آنها هرگز به‌طور کامل محافظ پوست شما نخواهند بود. دوستان عزیزم این سوء‌تفاهم که اگر کرم ضدآفتاب بزنم پس می‌توانم هرچه دلم بخواهد آفتاب بگیرم، می‌تواند خطرناک باشد. درواقع افرادی که اینگونه فکر می‌کنند، درصورتی که زمان زیادی را زیر نور خورشید بگذرانند، خطر ابتلا به سرطان پوست و سایر مشکلات پوستی را افزایش می‌دهند.شاید خیلی ترسناک به نظر برسد اما حتی لباس‌های شما هم نمی‌توانند شما را از اثرات مخرب نور آفتاب حفظ کنند. مثلا لباسی با الیاف پنبه تنها به اندازه‌ی SPF۴ کارایی دارد. بنابراین باید بدانید که غیر از استفاده از کرم ضدآفتاب باید به نکات دیگری هم توجه کنید:
      • تا جایی که ممکن است در مکان‌های مختلف در سایه بمانید و از قرار گرفتن درمعرض آفتاب پرهیز کنید؛
      • عینک آفتابی بزنید.
      • معمولا در محدوده‌ی زمانی ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر سطح اشعه‌ی ماوراء‌بنفش بالاتر است، پس بهتر است که به این نکته توجه کنید و حتی‌الامکان درمعرض آفتاب قرار نگیرید.
      • سعی کنید تا از کلاه‌هایی با لبه‌های بلند یا سایبان‌هایی که صورت را دربرابر آفتاب محافظت می‌کنند، استفاده کنید.
      • لباس‌هایی بپوشید که UVP (میزان حفاظت اشعه ماوراءبنفش) درج‌شده بر برچسب آنها مناسب‌تر باشد و درنهایت توصیه می‌کنیم که کمتر لباس‌های تیره و تنگ و با بافت محکم بپوشید.

      درست است که کرم ضدآفتاب ماده‌ی مؤثری برای حفاظت پوست دربرابر اشعه‌ی آفتاب است اما دوستان عزیزم محافظت پوست دربرابر اشعه‌ی ماوراءبفش با استفاده از کرم ضدآفتاب به تنهایی ممکن نیست. پس باید به خاطر داشته باشید که باید از خود دربرابر اشعه‌های خورشیدی با هر دو محافظ UVA و UVB محافظت کنید.

    • منبع: چطور
    •  برگرفته از: webmd

مطالب مرتبط: