نحوه تشخیص عطر اصل از تقلبی را بصورت تخصصی که حاصل تجربیات خودمان است بیان می داریم .

روشهای تشخیص عطر و ادکلن اصل از تقلبی

مقالات بسیاری در باب تشخیص عطر و ادکلن اصل از تقلبی و تفاوتهای آن در اینترنت موجود میباشد و بنده بسیاری از آنها را مطالعه نموده ام و ذکر چند نکته در مورد آنها را ضروری میدانم:

نخست آنکه بنده به عنوان کسی که سالهاست در زمینه ی عطر و ادکلن فعالیت میکنم اعلام میکنم که هیچ فرمول خاص و ثابتی در رابطه با تشخیص عطر و ادکلن اصل از تقلبی وجود ندارد.

نکته ی دوم: بسیاری از این روشها و فرمولها قدیمی و پیش پا افتاده است و بسیاری از عطرهای تقلبی امروزی تمامی این نکات را لحاظ کرده اند.

کته ی سوم: باوری که به غلط در بین مردم و متاسفانه برخی از همکاران من جا افتاده این است که عطر اصل عطری است که ماندگاری بسیار بالایی دارد و حداقل یک یا دو روز روی بدن شما می ماند که متاسفانه اصلا چنین چیزی صحت ندارد.

همانگونه که در مقالات قبلی نیز اشاره نموده ام عطرها
به چند دسته تقسیم میشوند :

1)Eau de Cologne
2)Eau de Toilette
3)Eua de Perfume
4)Perfume

این دسته بندی به ترتیب درصد اسانس و ماندگاری میباشد، در این دسته بندی Perfume دارای بیشترین ماندگاری و درصد اسانس میباشد، نکته ی حائز اهمیت اینکه ماندگاری Perfume در حدود 5 الی 7 ساعت میباشد پس توقع اینکه یک عطر 1 یا 2 روز بر روی تن شما بماند بیهوده است و این مساله برای تشخیص عطر اصل از تقلبی روش مناسبی نیست.

در ضمن ماندگاری عطر یک امر کاملا نسبی است و به عوامل زیادی مثل جنس پوست شما، متابولیسم بدن شما ، رنگ پوست شما و… بستگی دارد.

نکته ی چهارم: باور غلط دیگر این است که عطری اصل میباشد که دارای لیبل وزارت بهداشت باشد، این مساله تصور اشتباهی است ، چرا که خیلی از عطرها هستند که به صورت مسافری و پروازی به داخل کشور می آیند ولی ارجینال هستند تفاوت عطر لیبل دار و بدون لیبل تنها در قیمت آن است و قاعدتا عطر لیبل دار گرانتر است.

بطور مثال برند Chanel کلا دارای لیبل نمیباشد و همه ی عطرهای آن بدون لیبل در بازار موجود میباشد.

اما سوال مهم: اگر دیدیم که عطری لیبل وزارت بهداشت
و طرح شبنم دارد آیا از اصل بودن آن مطمئن باشیم؟

پاسخ: بله ، اگر عطری درای لیبل وزارت بهداشت و طرح شبنم باشد 100% ارجینال میباشد.

در این مقاله سعی نموده ام حاصل تجربیات خودم را بصورت خلاصه و کاربردی در اختیار شما عزیزان قرار بدهم.

عطرهای تقلبی به 3 دسته تقسیم میشوند:

دسته ی اول: شاید لفظ کپی برای این دسته مناسبتر باشد چون این عطرها کاملا قانونی و بهداشتی تولید میشوند، کمپانیهایی مثل Rio-Smart-Ajmal-… فرمول ساخت عطرهای معروف را خریداری نموده و آن را با هزینه ی بسیار کمتری تولید میکنند و به بازار عرضه مینمایند ، این عطرها کاملا قانونی میشوند و بیشتر برای مصرف کشورهای جهان سوم و اشخاصی که قدرت خرید عطر ارجینال را ندارند روانه ی بازار میشوند. ما با این دسته مشکلی نداریم چرا که اصولا این کمپانیها به دنبال تقلب نیستند و نام خود را هم بر روی جعبه و هم بر روی شیشه درج مینمایند و به راحتی قابل تشخیص میباشند.

دسته ی دوم: عطرهایی هستند که تقلبی میباشند ولی به راحتی قابل تشخیصند.
با چند روش ساده تقلبی بودن این عطرها محرز میشود:

1)حروف درج شده بر روی شیشه و جعبه ی این
عطرها معمولا برجسته نیست و با کمی دقت تفاوت بین فونت ها قابل تشخیص است.

2) درب شیشه ی این عطرها کیفیت بسیار پایینی دارد و معمولا پلاستیکی میباسد و اگر ناخن خود را بر روی آن بکشید رنگ آن میریزد.

3)شیشه این عطرها کیفیت و شفافیت عطر اصل را ندارند و اگر آنها را در نور نگاه کنید به راحتی رگه های آن قابل مشاهده است( البته این امر منوط به این است که شما حداقل 10 عطر اصل را در نور مشاهده کرده باشید و آنجاست که تفاوت را احساس خواهید کرد)

مطالب مرتبط:

4) اخیرا بر روی موبایلها نرم افزاری نصب میشود به نام Scanner ، که از طریق اینترنت کار میکند، این نرم افزار بارکد عطرها را اسکن نموده و پس ار اندکی جستجو نام عطر، نام کمپانی و مشخصات عطر مورد نظر را به شما نمایش میدهد و شما میتوانید از صحت بارکد آن اطمینان پیدا کنید.

5)بوی الکل: معمئلا این عطرها بوی الکل میدهند، بزرگترین و بدترین عیب یک کمپانی عطر سازی این است که از عطر آن کمپانی بوی الکل استشمام شود و این یک ننگ بزرگ میباشد، پس هرگاه از بوی الکل استشمام کردید در تقلبی بودن آن شک نکنید.

نکته: نگران فاسد بودن عطرها نباشید اولا که عطرها بین 5 تا 12 سال
تاریخ انقضا دارند ثانیا عطرهای فاسد دو رنگ میشوند و روی عطرها لایه ای روغن نقش میبندد.
دسته ی سوم: عطرهایی که تقلبی هستند و به راحتی قابل تشخیص نمیباشند.

مهمترین رقیب ما در تشخیص عطرهای تقلبی از عطر اصل ، عطرهای این دسته میباشند چرا که این عطرها به صورت بسیار حرفه ای و ماهرانه تولید میشوند و در برخی از موارد هیچ یک از روشهای بالا کمکی به ما نمیکند پس چگونه از خرید خود مطمئن باشیم؟

1)حتما قبل از خرید عطر مورد نظر خود را در اینترنت Search کنید و عکسهای آن را ببینید، مثلا اگر قصد خرید عطر Dior Homme Intense را دارید به سایت دیور رفته و عکسهای این عطر را با دقت نگاه کنید ، هنگام خرید عطر مورد نظر را با عکس مقایسه کنید.

اما یک نکته را هرگز فراموش نکنید، برخی از کمپانیها هر از گاهی بسته بندی عطرها و حتی طراحی شیشه ی آن را تغییر میدهند به طور مثال عطر Dior Adict زمانی با جعبه ی آبی تولید میشد اما الان با جعبه ی سفید تولید میشود.

2) در هنگام خرید حتما 5 نکته ی بالا را لحاظ کنید و توجه داشته باشید که سلفون، جعبه، درب شیشه و خود شیشه بهترین روش برای تشخیص عطر اصل از تقلبی میباشد.

n3)اگر عطر مورد نظر را قبلا داشته اید و استفاده کرده اید کار ساده تری دارید چرا که با تست کردن آن و کمی دقت میتوانید تفاوت را تشخیص دهید.

4) از فروشگاههای معتبر خریداری کنید و حتما پس از خرید، فاکتور با مهر فروشگاه دریافت نمایید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط: