بسیاری از بچه‌ها جذب بوی خوب عطر‌ها و ادکلن‌ها می‌شوند و در زدن آن به لباس‌هایشان افراط می‌کنند. بعضی پدر و مادر‌ها نیز بدون توجه به حساس بودن بدن نوزادشان، برای خوش بو شدنش، به او عطر می‌زنند. اما چه لزومی دارد که بچه‌ها در سن نوزادی و یا کودکی عطر بزنند؟ به همین دلیل ما از دکتر وحیده صباغی، متخصص کودکان و نوزادان، درباره ضرورت عطر و ادکلن زدن برای نوزادان و کودکان پرسیدیم.

دکتر صباغی درباره عطر و ادکلن زدن برای نوزادان می گوید:« من توصیه می‌کنم تا حد امکان برای نوزادان از عطر و ادکلن استفاده نشود.  چرا که نوزاد از محیطی استریل بیرون می‌آید و ممکن است به مواد سازنده عطر‌ها واکنش نشان دهد. پدر و مادر‌ها حتی نباید در فضای اتاق کودک بوگیر و اسپری خوشبو‌کننده استفاده کنند چون با این کار زمینه حساسیت و آلرژی در نوزاد افزایش می‌یابد.»

اگر والدین خیلی بر خوش‌بو بودن نوزاد صرار دارند، می‌توانند ابتدا به لباسی که می‌خواهند به او بپوشانند عطر بزنند و بعد از نیم ساعت آن را لباس را تنش کنند. همچنین می‌توانند از کرم‌ها و پودر‌هایی استفاده کنند که رایحه قوی نداشته باشد.

مطالب مرتبط:

دکتر صباغی درباره حساسیت نوزادان به عطر و ادکلن می‌گوید:« نوزادان و کودکانی که حساسیت راه‌های هوایی دارند و والدین‌شان برای آنها عطر و ادکلن می‌زنند، اگر دچار سرماخوردگی شوند، علائم حساسیت‌شان تشدید می‌شود. پدر و مادر‌ها باید دقت توجه داشته باشند که راه‌های هوایی نوزاد بسیار حساس است،‌طوری که در بسیاری موارد ما توصیه می‌کنیم که هیچ غذایی در آشپزخانه سرخ نشود.

همچنین با بالا‌رفتن دمای بدن، عطر جذب پوست بچه می‌شود و ممکن است برای او ایجاد حساسیت پوستی کند.»

در 28 روز اول نوزاد که دوره نوزادی نامیده می‌شود، بوی بسیاری از عطر‌ها نباید به مشام او برسد. حتی پدر و مادر‌ها هم نباید در این دوره نوزاد‌شان را زیاد ببوسند. بر همین اساس دکتر صباغی درباره پیشگیری و درمان این بیماری توضیح می‌هد:« همه ما می‌دانیم که علاج واقعه قبل از وقوع است و می‌توان از آن پیشگیری کرد. در این میان نقش پدر و مادر را نباید نادیده گرفت چون در مرحله اول بدن آنها است که با ذرات عطر و ادکلن درگیر می‌شود.

بنابر‌این اگر والدین نوزاد متوجه شوند که او مدام آبریزش بینی دارد و عطسه می‌کند، باید استفاده از عطر و ادکلن را کنار بگذارند و یا استفاده از آن را به کمترین اندازه مقدار برسانند. اما در صورت بروز حساسیت‌های پوستی و تنفسی می‌توان از پماد‌های پوستی و اسپری‌های مخصوصی که برای حساسیت نوزادان تولید شده استفاده کرد.»
حساسیت بدن به مواد معطر مصنوعی و شیمیایی به این دلیل است که بدن نوزاد مولکول‌های عطر و ادکلن را به صورت آنتی‌ژن خارجی و ناشناخته که به بدن وارد شده‌اند شناسایی کرده و در برابر آنها از خود دفاع می‌کند. اما بچه‌هایی هم هستند که به عطر زدن عادت کرده‌اند و تا شیشه عطر را خالی نکنند، آرام نمی‌گیرند و پدر و مادر‌ها ناچارند برای ترک عادت بد این بچه‌ها و حفظ سلامتی آنها به هزار شیوه متوسل شوند.

به همین دلیل دکتر صباغی راه ساده‌ای برای ترک این عادت بد پیشنهاد می‌کند و می‌گوید:« بهترین کاری که والدین می‌توانند انجام دهند، این است که شیشه‌های عطر و ادکلن را با آب رقیق کنند تا از شدت حجم مولکول‌های عطر کم شود. بنابر‌این بچه‌ها با تصور اینکه با شیشه‌عطر بازی می‌کنند و عطر می‌زنند، ‌به تدریج رفتار افراطی‌شان را کنار می‌گذارند.»
دکتر صباغی، از بی‌توجهی و ناآگاهی بعضی از خانوده‌ها گله می‌کند و می‌گوید:« عطر و ادکلن کودک مدتی است که در سیسمونی‌های بچه دیده می‌شود. خانواده‌‌ها نیز بدون توجه به مضرات این کالای خوش بو برای نوزاد، به هر قیمت که باشد آن را خریداری می‌کنند. اما در مقابل از خریدن فین‌گیر یا پوار که برای نوزاد ضروری است، خودداری می‌کنند.

خانواده‌ها باید بدانند که نوزاد زیاد عرق نمی‌کند بنابر‌این نیازی به عطر و ادکلن ندارد و در صورت عرق کردن زیاد، باید به این موضوع مشکوک شوند. چون ممکن است فرزندشان دچار مشکل تیروئید یا بیماری سیستیک فیبروزیس باشد که یکی از علائم آن عرق کردن زیاد است.»

منبع:نی نی سایت

مطالب مرتبط: